Nyttan med webbsidor

De flesta svenskar har tillgång till internet och man använder sig ofta av nätet för att söka information. Om man erbjuder lättillgänglig information om de produkter eller tjänster man erbjuder, eventuella öppettider, besöksadresser och telefonnummer får man nöjda kunder som upplever att de fått svar på sina frågor.

Ständigt aktuell företagsinformation

Det är också lätt att presentera ny information snabbt, till exempel om man lanserar en innovativ produkt eller etablerar sig i en ny stad. Istället för att förlita sig på traditionella utskick av informationsmaterial som kanske inte alls kommer fram eller som kunderna inte ens öppnar, vet man att den nya informationen fipost_grad_01nns på internet och snabbt kan delas mellan kunder via sociala medier.

På sin webbsida kan man också publicera pressmeddelanden och andra saker som rör media och aktieägare eventuella samarbetspartners. Om man även publicerar kontaktformulär blir det enkelt för både kunder och andra intresserade att kontakta företaget, någonting de kanske låter bli att göra om man saknar elektroniska kontaktmöjligheter.

Imagen påverkas positivt av webbsidan

De företag som har en webbsida blir inte bara mer synliga, utan det kan också ha en positiv effekt på företagets image. Om webbsidan är välordnad och enkel att navigera samtidigt som den ser professionell ut, ger det också intryck av ett professionellt företag som man kan lita på. Det ökar både trovärdigheten och chansen att locka till sig nya kunder.

Det är skillnad på webbsidor och webbsidor, så det är viktigt att verkligen ta sig tid när man utformar sin sida. Både själva designen och den information man väljer att publicera, samt på vilket sätt den presenteras, är av oerhört stor vikt och det är helhetsintrycket som räknas. Man får inget bra intryck av dåligt designade sidor med starka färger och svårläst text, medan en mer stilren sida med stark kontrast mellan text- och bakgrundsfärg gör sidan lättläst och förtroendeingivande. Om företaget använder sig av vissa färger i sin logga är det en bra idé att använda dem för att knyta webbsidan till företaget, men det ska göras sparsamt och smakfullt så att färgerna är pricken över i och inte tar över.