Marknadsföring av sidan
Det finns många olika sätt att marknadsföra sin nya webbsida. Dels bör man vara noga med att trycka webbadressen överallt där man trycker sin kontaktinformation, som på visitkort och broschyrer. Man kan också använda sig av olika kanaler på internet för att locka till sig nya besökare.
Sociala medier
Facebook, Twitter, LinkedIn och Google+ är olika former av sociala medier som är utmärkta verktyg för marknadsföring, och där man lätt kan skapa en företagsprofil om man inte redan har en. Sedan är det bara att dela med sig av länken till den nya webbsidan, och det positiva med sociala medier är att många som upptäcker sidan kommer rekommendera den för vänner och familj. På det viset får man en snöbollseffekt där man får tillgång till mycket sekundär och passiv marknadsföring, där företaget självt inte behöver göra så mycket.
Google lokalsök
Ett annat alternativ är att anmäla företaget till Google lokalsök. Det går till så att man kontaktar Google med lite information om sitt företag, vad man erbjuder och eventuella öppettider samt en länk till webbsidan. Efter att man bekräftat att man äger webbsidan och representerar ett verkligt företag, kommer en kort presentation om företaget och en länk till webbsidan att synas när personer som befinner sig i närheten söker på de varor eller tjänster man erbjuder. Till exempel kommer det upp en lista med olika caféer i Karlstad om man söker efter fik och caféer på sin mobil medan man befinner sig i eller nära staden.
Google lokalsök är en stor hjälp när man vill attrahera lokala kunder, till exempel om man har en eller flera fysiska butiker som kan besökas. Personer som surfar på mobilen använder sig av lokalsök väldigt ofta när de är på språng, och eftersom mobilsurfandet utgör en stor del av den totala internetanvändningen innebär det att man kan locka till sig många nya kunder.