Att tänka på vid anlitandet av webbdesigner

Om man vill vara helt säker på att man får en professionellt utformad webbsida som inte bara ser snygg ut utan också fungerar bra, är det lämpligt att skaffa hjälp av en webbdesigner. De har erfarenhet av både det estetiska och de mer praktiska delarna av webbsidor, och kan ofta skapa webbsidor efter vilka önskemål som helst.

Webbyrå ellhome-bannerer frilansande webbdesigner?

En del webbdesigners arbetar på byråer tillsammans med andra specialister inom webb och IT, där de anställda ofta samarbetar vid utvecklingen av en webbsida. Helhetslösningar erbjuds ofta och man kan få paket med både webbdesign, val av domän och hostingservice och olika säkerhetsfunktioner. Då kan man tryggt lämna över uppdraget i händerna på proffs och istället fokusera på andra delar av företaget.

Väljer man istället att anlita en frilansande webbdesigner arbetar denne oftast ensam, vilket gör att man bara brukar få hjälp med designen av sidan. Registrering av domännamn och val av hosting är därför någonting man antingen måste sköta själv eller anlita någon annan till att göra, även om en del frilansande webbdesigners självklart hjälper till med sådana saker.

Skillnaden är priset och kvaliteten

Frilansande webbdesigners är oftast mycket billigare att anlita, men risken finns att de har mindre erfarenhet och designar webbsidor som håller lägre kvalitet. Det behöver självklart inte alltid vara fallet, och om frilansaren kan presentera en portfolio med webbsidor han eller hon tidigare designat och som visar på hög kvalitet, kan det mycket väl löna sig att anlita denne.

Webbyråer har ett rykte att upprätthålla i en bransch med stor konkurrens, så där är man mer eller mindre garanterad hög kvalitet. Nackdelen är då att priset är mycket högre än om man anlitar en frilansare, och webbyråer har ofta många projekt på gång samtidigt och kanske inte levererar resultat lika fort.

I slutändan handlar det om tidsram och budget. Nystartade företag kan kanske inte lägga ner större summor och klarar sig med en billigare webbsida, medan väletablerade och större företag tjänar på att satsa på den bästa kvaliteten.