Sökmotoroptimering av sin webbsida

Har man en webbsida vill man gärna att den ska synas i sökmotorerna. Om man finns med på Googles förstasida i resultatlistorna innebär det att man får många fler besök, vilket på sikt kan leda till större vinster om man säljer någon produkt genom sidan. Även om man saknar e-butik kan det ökade antalet besök leda till indirekta vinster, eftersom de personer som besöker webbsidan kan berätta för sina vänner och familj om företaget och dela med sig av länkar till webbsidan.

HTML-koden är viktig

Någonting en webbyrå eller frilansande webbdesigner kan hjälpa till med, är att se till så att webbsidans HTML-kod är lättläst och tydlig. Om alla delar av sidan är markerade på rätt sätt, hjälper code-1076536_960_720det till med synligheten hos sökmotorerna.

De texter som presenteras bör vara indelade i olika ”headings”, vilket motsvarar rubrikerna i en tidning. Både huvud- och underrubriker har speciella HTML-taggar som bör markeras i webbsidans HTML-dokument. Likaså bör man använda sig av meta-taggar för att beskriva innehållet på webbsidan och ge varje undersida en unik titel.

Man bör även skriva en alternativ text till de bilder man visar på sidan. Även om de flesta personer använder webbläsare som klarar av att visa bilder, kan det i enstaka fall vara så att bilderna inte laddas. Om man då har skrivit en alternativ text i HTML-koden kommer den att visas istället för bilden. Förutom att bidra med information kommer den alternativa texten användas vid sökmotorernas indexering, vilket bidrar till att öka webbsidans synlighet.

Nyckelord

En av de viktigaste delarna av sökmotoroptimering är användandet av nyckelord. Genom att använda specifika nyckelord i webbsidans text, kommer sökmotorerna att förstå vad webbsidan handlar om. Det leder till att företagets webbsida visas upp som ett relevant sökresultat när internetanvändare söker på just det utvalda nyckelordet.

När man väljer vilket nyckelord man ska optimera för ska man tänka på hur relevant och specifikt det är. Starka nyckelord är sådana som verkligen beskriver företaget eller dess produkter, till exempel ”guldsmycken” för en juvelerare.

Casinobranchen i Sverige är tuffast för sökmotoroptimering

En av branscherna som kanske är tuffast när det gäller att ranka på nyckelord är casinobranschen. Det är stenhård konkurrens om det viktigaste nyckelorden och bara i Sverige finns det upp mot 100 stycken nätkasinon som är aktiva. Vi på triodesign har hjälpt en svensk casinoguide som heter casinodjungel.se med lite tips och tricks hur man kan optimera hemsidan för hamna så bra som möjligt i Google träfflista.